Hoe zorg ik er voor dat de leerlingen gemotiveerd in de klas zitten?

Én dat de leerlingen zijn voorbereid op het eindexamen, op het vervolgonderwijs, op het behalen van doelen en al die andere lastige zaken?

Samen met jullie ga ik graag deze zoektocht aan!

Hoe dat in zijn werk gaat, kan voor iedere school anders zijn. Graag wil ik Project van SG Were Di uitlichten. Leerlingen van de ondersteuningsklassen van het vmbo in de onderbouw, vonden het bijvoorbeeld lastig om zich voor te stellen wat de droogte in Afrika (aardrijkskunde) voor hen betekent. Vooral als ze dit uit een boek of vanuit een methode moesten leren.

Bovendien kregen zij veel leerstof dubbel aangeboden. Dan spreek ik ook over de burgerschapsvaardigheden en loopbaanontwikkeling. Daarom besloot ik om samen met collega’s te kijken naar de SLO einddoelen en hebben we in goed overleg besloten om de domeinen Mens & Maatschappij en Mens & Natuur samen te voegen. In ieder Project keken we tevens hoe we de koppeling met loopbaanontwikkeling en burgerschap konden maken.

Wat kregen we ervoor terug? Gemotiveerde leerlingen die het interessant vonden om te leren!

Wilt u hier meer over lezen?  
Leren in context met duurzame projecten bij Were Di
en
LinkedIn: Toekomstbestendig ondernemen start met toekomstbestendig onderwijs

Daarnaast wil ik ook wat over het programma ‘workshops in een Tuincentrum’ vertellen. In dit programma was de sterke wens er om duurzaamheid en loopbaanontwikkeling aan het onderwijsprogramma te koppelen. De leerlingen werkten voor het profiel Dienstverlening en Producten, veelal achter de laptop en dit waren zij beu! Daarom dit project, waarin alle profielmodulen van D&P in terug komt.

Wilt u hier meer over lezen?
Module Tuincentrum geeft leren context op Varendonck College – Platform Circuleren

Misschien denk je nu:
“Ja, dit wil ik ook, maar hoe?”

We doen het samen!

Iedere docent wil het beste voor zijn leerling en iedere schoolleider wil het beste voor zijn collega. Met dat in ons achterhoofd, gaan we aan de slag!
In de praktijk betekent dat vaak: anders gaan werken, strepen door het oude en afscheid nemen van wat niet meer werkt!

Afscheid nemen en verandering doet vaak pijn, maar als je het goede kiest, helpt het, écht!

Hoe komt het dan toch dat het onderwijs zo fout gaat?

“'Iedereen is geniaal, maar als je een vis beoordeelt op zijn vermogen om in een boom te klimmen, zal het zijn hele leven geloven dat hij dom is.”
- Einstein

We verwachten van de leerlingen dat zij leren op een manier zoals wij het ze voorkauwen. Maar zeg nou eerlijk? We weten toch wel dat dit niet zo werkt…!? Docenten mogen (of moeten?!) ervoor zorgen dat leerlingen begrijpen wat we ze leren. Het aangeboden onderwijsprogramma moét aansluiten bij de leerbehoeften van de leerling. Dit wekt interesse en maakt dat het leren uitdagend wordt.

Want zeg nou zelf: jij leert toch ook liever iets nieuws, als dit aansluit bij je persoonlijke interesse en kwaliteiten?!!

Als je één of meer van onderstaande punten herkent, dan ben je bij mij aan het juiste adres

  • Het lukt me niet meer om de leerlingen te motiveren;

  • De leerling snapt niet waarom ze moeten leren wat jij hen voorschrijft en laten dit ook luidkeels aan je weten.. Hier ben ik toch geen docent voor geworden? Ik wil weer energie krijgen van mijn werk!

  • De schoolleiding moet andere doelen behalen dan de docent. Dat voel je. Continue. Het hangt als een donderwolk boven je hoofd en het liefst ontloop je jouw leidinggevende daarom..

  • Je altijd maar weer de druk voelt om die lesmethode af te vinken en er dan een paar weken voor de herfstvakantie achter te komen dat het je NOOIT gaat lukken..

  • Je wilt wel iets veranderen en voelt ook dat dat moet en ziet er als een berg tegenop. Je weet namelijk niet hoe..

‘verlang jij ook zo naar…?’

  • Dat de leerlingen begrijpen wat ze leren, zodat lesgeven niet meer voelt als trekken aan een dood paard, of het erdoorheen rammen van de exameneisen?

  • Iedereen in de school is tevreden met wat zij doen, want hiermee krijgen we gelukkige leraren, schoolleiding en leerlingen.

  • Een manier waarop de leerlingen wél die doelen kunnen behalen en de schoolleiding ook tevreden is met de resultaten. Dit maakt jullie trots op de plek waar jullie werken!

  • Het leren weer leuk wordt (en het lesgeven ook)!

  • Meer binding met je collega’s krijgen?

  • Een duurzaam en toekomstgericht onderwijsprogramma in huis wat past bij jullie school!

  • Een school en/of onderwijsprogramma die onderscheidend is

Herken je je als schoolleiding in de volgende punten:

  • Het lukt de organisatie niet meer om de organisatie te motiveren en er zitten doorgaans meer leerlingen op de gang, dan in de klas.

  • De leerling snapt niet waarom ze moeten leren wat de docenten hen voorschotelt en zitten regelmatig bij jou, omdat ze in de klas ‘niet meer te handhaven’ zijn.. Hier ben ik toch geen schoolleider voor geworden? Ik wil me weer bezighouden met het stroomlijnen van het onderwijs!

  • De schoolleiding moet andere doelen behalen dan de docent. Dat voel je. Continu. Het hangt als een donderwolk boven je hoofd en je hebt constant het gevoel dat je daarom tussen twee vuren in zit.

  • Als schoolleider weet je niet meer weet hoe je de concurrentie of de leerlingenkrimp moet tegen gaan. En dan moet je óók nog leuk onderwijs aanbieden. HOE DAN?! Je ziet door de bomen het bos niet meer…

  • Je wilt wel iets veranderen en voelt ook dat dat moet en ziet er als een berg tegenop. Je weet namelijk niet hoe..

Verlang jij ook zo naar…

  • Dat de collegae begrijpen wat ze aan het doen zijn en het voor iedereen binnen de school voelt alsof we de exameneisen erdoorheen rammen?

  • Iedereen in de school is tevreden met wat zij doen, want hiermee krijgen we gelukkige leraren, schoolleiding en leerlingen.

  • Een manier waarop de leerlingen wél die doelen kunnen behalen en de schoolleiding ook tevreden is met de resultaten. Dit maakt jullie trots op de plek waar jullie werken!

  • Het leidinggeven weer leuk wordt!

  • Meer binding met je collega’s krijgen?

  • Een duurzaam en toekomstgericht onderwijsprogramma in huis wat past bij jullie school!

  • Een school die daarmee onderscheidend is

Nieuwsgierig?

Ik vind het super leuk om met je in contact te komen.